چطور متوجه شویم که مینای دندان از بین رفته است؟

بلاگ / مقالات آموزشی بازدید: 2298
از بین رفتن مینای دندان گاها علائم مشخصی ندارد ولی در صورتی که از بین رفتن آن شدید باشد بیمار یک یا چند نشانه زیر را مشاهده خواهد کرد:
• شکل و رگ: اگر دندان شما زرد و درخشان به نظر می رسد احتمالاً مینای دندان خود را از دست داده اید.
• حساسیت‌: افزایش حساسیت به غذاهای سرد و گرم و همچنین شیرین می تواند نشانه ای از دست رفتن مینای دندان باشد.
• عدم توانایی در گاز زدن: اگر هنگام گاز زدن در دندان های خود احساس درد کنید؛ احتمالا مینای دندان شما آسیب جدی دیده است. این علامت بیشتر در دندان های نیش احساس می شود.
چه اتفاقی می افتد اگر مینای دندان خود را از دست بدهیم؟
چون مینای دندان از قسمتهای داخلی دندان محافظت می کند عدم وجود آن موجب سریعتر تخریب شدن و پوسیده شدن دندان ها مشود که در نتیجه بیمار در دندانها احساس درد خواهد کرد و با پیامد هایی مانند از دست دادن دندان، عفونت و بیماری های لثه مواجه خواهد شد.
برای توضیح بیشتر در این خصوص باید گفت پیش از نصب لمینت های پرسلین دندانپزشک در یک فرایند غیر تهاجمی بخشی از مینای دندان را می تراشد تا فضای کافی برای نصب لمینت های سرامیکی ایجاد شود.
در صورتی که دندان پزشک تجربه و مهارت کافی برای انجام این فرایند را نداشته باشد احتمال دارد که مینای دندان شما را بیش از حد لازم بتراشد. گاهی اوقات دندان پزشک به منظور همتراز شدن دندان ها با یکدیگر پیشنهاد می دهد که برخی از دندان هایی که نیازی به لمینت کردن ندارند کمی تراشیده شوند تا با سایر دندانها در یک خط قرار بگیرند. این روش معمولا برای دندان های نیش بیماران توصیه می شود. اگر در دندان پزشک به هر دلیلی مینای دندان را تقریباً به طور کامل از بین ببرد؛ بیمار هنگام خوردن و جویدن یا حتی گاز زدن غذا ها درد شدیدی خواهد داشت و احساس ناخوشایندی پیدا خواهد کرد. این مشکل حتی پس از نصب لمینت های سرامیکی نیز حل نمی شود و متاسفانه ممکن است بیمار مجبور شود به جای لمینت از تاج دندان استفاده کنند و یا دندان را عصب کشی نماید.
با توجه به این توضیحات کاملاً بدیهی است که انتخاب دندانپزشک متبحر و با تجربه پیش از تصمیم گیری به نصب لمینت های سرامیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. با مراجعه به کلینیک دندان با اطمینان کامل و بدون نگرانی در خصوص آسیب دیدن دندان های تان هنگام نصب لمینت های سرامیک یا آماده سازی آنها، زیبایی چهره تان را با اصلاح طرح لبخند خود تکمیل کنید.