نکات مهم مراقبت از دندان ها

مسواک زدن صحیح دندان‌ها

مسواک زدن باید حداقل ۲ دقیقه طول بکشد. این مدت ‌زمان باعث می‌شود بتوانید روی تمامی سطوح دندان‌ها کارکنید و اطمینان حاصل کنید که پشت دندان‌ها را نیز مسواک کرده‌اید. برای کسب بهترین نتیجه باید از مسواکی با پره‌های نرم و یا مسواک برقی استفاده کنید. مسواک زدن مداوم و منظم، نه‌تنها باعث می‌شود دندان‌های شما سالم و بدون درد باشد و به زیبایی دندان شما کمک می‌کند بلکه نفستان را نیز خوش‌بو و مطبوع می‌سازد. البته توصیه می‌شود بلافاصله پس از غذا خوردن مسواک نزنید. بلافاصله بعد از غذا خوردن دهان اسیدی‌تر بوده و این سبب می‌شود مینای دندان نرم‌تر باشد. پس حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعدازآن دندان‌هایتان را مسواک کنید.

 

استفاده از خمیردندان مناسب  

استفاده از خمیردندان مناسباز مینای دندان‌ها محافظت می‌کند و باعث می‌شود دندان‌های شما کمتر دچار پوسیدگی شوند. البته خیلی مهم است که خمیردندان‌ها، فلوراید کافی برای موثر بودن را داشته باشند. خمیردندان‌هایی با مقادیر پایین‌تر از ppm 000/1، نمی‌توانند برای محافظت از دندان‌ها مثمر ثمر باشند.

 

استفاده از نخ دندان

نخ دندان کشیدن باعث تمیز شدن سطوح بین‌دندانی می‌شود. این نکته مهم است چراکه شما نمی‌توانید این فواصل بین‌دندانی را با مسواک تمیز کنید. بنابراین، اگر نخ دندان بکشید غذاها جرم و باکتری‌ها در این فواصل ایجاد و باقی می‌مانند. از۳۰ سانتی‌متر نخ دندان استفاده کنید. آن را مابین دندان‌ها گذاشته و با حرکات موجی شکل بین دندان‌ها و اطراف آن‌ها را تمیز کنید. نخ را از بالا به پایین کناره‌های دندان حرکت دهید سپس آن را برای دندان‌های دیگر به کار ببرید. وقتی به نزدیک لثه‌ها رسیدید، آرام‌تر کارکنید، ممکن است خونریزی کنند، هرچند بعد از چند روز، خونریزی قطع خواهد شد و لثه‌هایتان به فرآیند نخ کشیدن عادت می‌کنند.

استفاده از دهان شویه

سعی کنید دهان شویه ای استفاده کنید که حاوی فلوراید باشد. اگر از دهان شویه های حاوی فلوراید، پس از مسواک زدن و نخ دندان، استفاده کنید، این قضیه سبب می‌شود، که فلوراید به‌تمامی سطوح دندان‌ها برسد. دهان شویه را حدود دو دقیقه در دهانتان به حرکت درآورید تا با تمامی نواحی دندان تماس پیدا کند. کلرهیگزیدین یک ماده حافظت کننده است که در ساختار دهان شویه ها وجود دارد، این ماده با باکتری‌ها مقابله کرده و تاثیرات بلندمدت و ماندگاری دارد. توجه داشته باشید که نباید دهان شویه را قورت داد، چراکه ممکن است باعث آزار دیدن معده شما شود.


چاپ   ایمیل